Zeven tips: oplaadpunten elektrisch rijden

Enige tijd geleden had één van onze collega’s een familiefeest in Zeeland. Iedereen zou komen, ook neef Hans uit Hengelo, de trotse bezitter van een elektrische auto. Langzamerhand druppelden de familieleden binnen, maar nog geen spoor van neef Hans… Pas tegen tien uur ’s avonds draaide hij met zijn volautomatische wagen het terrein op. Wat bleek: tegen de tijd dat hij bij Rotterdam in de buurt kwam, raakte zijn accu leeg en moest hij op zoek naar een e-laadpaal. Na een lange zoektocht vond hij een laadstation, waarvoor hij in de rij moest gaan staan. Het laden duurde vervolgens nog ruim een uur… Vandaar zijn late aankomst!


Elektrisch rijden heeft de toekomst. Althans, daar lijkt het op. En ja, er zitten een aantal voordelen aan elektrisch rijden, waarvan de milieuwinst natuurlijk de belangrijkste is. Elektrische auto’s stoten minder uitlaatgassen uit, wat de gezondheid ten goede komt. Ze zijn ook veel stiller, waardoor bewoners minder geluidsoverlast van buiten ervaren. Op dit moment rijden er in Nederland ongeveer 30.000 elektrische auto’s rond; de verwachting is dat dit aantal in 2020 is toegenomen tot 200.000. Daarmee zal ook het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s toenemen. Inmiddels ligt er een netwerk van circa 3.500 oplaadpunten; omgerekend betekent dit dat er elke veertigste kilometer een oplaadmogelijkheid is.


Knelpunten
Bovenstaande anekdote illustreert echter een paar knelpunten bij elektrisch rijden: de actieradius is beperkt, de e-laadstations zijn dun gezaaid en de opladen duurt lang. Als een elektrische auto via het gewone stroomnet opgeladen wordt, kost dit al gauw acht uur. Dat is niet zo’n probleem als het om een privé laadpaal bij een woning gaat: de auto kan dan gedurende de nacht opgeladen worden. Inmiddels zijn er wel zogenaamde snellaadpalen ontwikkeld, waarbij het tot 80% laden slechts vijftien tot dertig minuten kost.

De actieradius van de elektrische personenauto verschilt afhankelijk van de grootte van de batterij, het gewicht van de auto en de aandrijflijn. Eenvoudige modellen hebben een bereik van 50-100 km, de meest geavanceerde komen circa 500 km ver. Maar ook het weer, het rijgedrag en de rijsnelheid zijn van invloed.

Elektrische auto’s zijn weliswaar stille auto’s, maar dit kan ook voor gevaar in het verkeer zorgen: wandelaars en fietsers horen elektrische auto’s niet of minder goed aankomen.


Laadpalen
Hoe gaat het laden van een elektrische auto in zijn werk? Allereerst moet er een e-laadpaal geplaatst worden. Hiervoor kan een aanvraag gedaan worden bij de gemeente. Een laadpaal kan in de openbare ruimte geplaatst worden; de kosten worden dan veelal door de gemeente gedragen. Maar bezitters van een elektrische auto kunnen ook tegen betaling een laadpaal op hun eigen terrein laten plaatsen. Laadstations in de openbare ruimte zijn altijd vrijstaande palen; privé laadpalen kunnen ook als wandpaal geleverd worden. Daarnaast is er de keuze tussen één of twee uitgangen.

Voor de keuze van de locatie van een laadpaal moet rekening gehouden worden met boomwortels, kabels en leidingen en langzaam verkeer. Een laadpaal kan makkelijk een obstakel vormen voor voetgangers met wandelwagens of een rollator of voor personen in een rolstoel of scootmobiel. Bovendien onttrekt de oplaadlocatie (meestal) twee parkeerplekken, die mogelijk schaars zijn. Een oplaadpunt moet alle dagen van het jaar te gebruiken zijn, dus ook tijdens marktdagen en evenementen.


Het opladen
Voor het opladen van de auto zijn nu nog verschillende stekkers in omloop; er wordt wel gewerkt aan uniformiteit. Tot die tijd is het dus van belang dat gebruikers van bestaande laadpalen checken of de juiste stekker aanwezig is. Om toegang te krijgen tot een oplaadpunt werd tot voor kort gebruik gemaakt van een sleutel; tegenwoordig is dat vaak een pasje. Maar er worden in rap temp apps ontwikkeld die de identificatie van de gebruiker en de toegang tot het laadstation regelen. Bij het opladen kan de gebruiker ‘switchen aan de paal’, wat wil zeggen dat ze hun eigen leverancier kunnen kiezen. Zo kan men kiezen voor groene stroom, windenergie e.d. Maar dit is in de praktijk natuurlijk een administratief onderscheid.


VAC-adviezen
Waar kunt u concreet op letten als er in uw omgeving e-laadpalen geplaatst worden?

  • Houd bij de keuze van de locatie rekening met boomwortels, kabels en leidingen en de doorgankelijkheid voor langzaam verkeer.
  • Kies in de openbare ruimte voor snellaadstations; bij privé laadpalen kan volstaan worden met een aansluiting op het stroomnet.
  • Zorg dat er voldoende parkeerplekken beschikbaar zijn voor andere auto’s.
  • Zorg ervoor dat de laadplekken 24/7 gebruikt kunnen worden (ook als er markt of een evenement is).
  • Kies voor een laadstation met twee uitgangen. Dan is er maar één obstakel (de laadpaal) in de openbare ruimte.
  • Gebruik de meest gangbare stekker (uniformiteit).
  • Kies voor toegang middels een app.


Wat zegt de elektrische rijder zelf?
Een interview met Jan Willem Ekelenkamp, rijdt sinds november 2013 een Tesla Model S.

“Het elektrisch rijden bevalt heel goed, het rijdt prettig en stil. Ik kan 350 km rijden voordat de auto weer een laadbeurt nodig heeft. Het laden duurt ongeveer een nachtje, elk uur laden komt er 50 km bij op de teller.

De gemeente Utrecht heeft speciale parkeerplekken aangelegd voor elektrische auto’s. De gemeente garandeert dat er minimaal 1 plek binnen 250 meter van je huis aanwezig is. In mijn buurt zijn er 4 plekken op loopafstand. Daar mogen alleen elektrische auto’s parkeren en daar wordt ook op gecontroleerd. Ik heb wel eens gehad dat alle plekken in de buurt bezet waren en dan kan je dus pas ’s ochtends laden. Tot nu toe is het één keer voorgekomen dat ik met onze andere auto naar het werk moest, omdat de Tesla nog niet was opgeladen. Als we niet over een tweede auto zouden beschikken, had ik overigens geen volledig elektrische auto aangeschaft.

In Nederland zijn momenteel twee superchargers van Tesla langs de snelweg. Daar kun je gratis in 20 min een paar honderd km op je teller erbij zetten. Er is ook een commerciële partij die in de nabije toekomst een paar 100 van die superchargers gaat neer zetten. Daar kun je tegen betaling laden. Er worden ook steeds meer routes uitgestippeld van superchargers die dan een paar 100 km uit elkaar geplaatst worden, zodat mensen bijvoorbeeld ook op wintersport kunnen met de elektrische auto.

Veel elektrische rijders hebben last van ‘range anxiety’: de zorgen om hoever je nog kunt rijden met de auto. Had ik in het begin ook, maar de angst wordt minder zogauw je je eigen rijgedrag en de auto beter leert kennen.”


terug naar de nieuwsbrief>

VAC-advies aanvragen

Gemeenten, corporaties, projectontwikkelaars, maar ook particulieren kunnen hun bouwplannen en omgevingsplannen door een adviescommissie laten toetsen op gebruikskwaliteit.

Lees meer >